Adobe konverteringsindstillinger

Adobe farveindstillinger, fra top til bund – Del 4: Konverteringsindstillinger

Indstillinger for farvekonvertering

Konverteringsindstillinger gør det du måske allerede har gættet – nemlig sætter indstillingerne for hvordan dine farver konverteres fra et farverum til et andet. Og igen, så anbefaler Adobe at man kun ændrer disse indstillinger hvis man har forstand på det. Så læs med her, for at finde ud af hvad de forskellige indstillinger gør.

For at forstå 100% hvad det er der sker under konverteringsprocessen, bliver man nødt til at have en klar forståelse for, hvordan RGB farver konstrueres og hvordan CMYK farver konstrueres. Derudover bør man have kendskab til et begreb man kalder GAMUT, som kosrt sagt er et ord for hvor mange farver en given profil, eller farverum, indeholder. Det er dog ikke noget vi går i dybden i her. Måske senere.

Endnu en gang skal vi have åbnet farveindstillinger (vi tager udgangspunkt i Photoshop) – dette gøres via Rediger > Farveindstillinger eller ctrl + shift + k.

Photoshop Farveindstillinger menu Konverteringsindstillinger
Konverteringsindstillinger for farver i photoshop

1. Kerne

Angiver det farvestyringsmodul (CMM), der bruges til at overføre farveskalaen for ét farverum til farveskalaen for et andet. For de fleste brugere opfylder standardkernen i Adobe (ACE) alle konverteringsbehov.

Du kan se en beskrivelse af en kerne- eller metodeindstilling ved at vælge indstillingen og derefter placere musen over navnet for indstillingen. Beskrivelsen vises nederst i dialogboksen “Beskrivelse”.

2. Tilstræbt

Under menuen tilstræbt, vælger du hvilken metode du vil benytte til at konvertere og gengive dine farver med.

Forskellige metoder anvender forskellige regler til at bestemme, hvordan de oprindelige farver justeres. F.eks. kan farver, som ligger inden for farveskalaen du konverterer til, forblive uændrede, eller de kan justeres for at bevare det oprindelige område af visuelle farver, når de oversættes til en farveskala med færre farver. Hvilket resultat der kommer ud af at vælge en gengivelsesmetode, afhænger af dokumenters grafiske indhold og de profiler, der bruges til at angive farverum. Visse profiler frembringer identiske resultater for forskellige tilstræbte gengivelsesmetoder.

Generelt er det bedst at bruge standard gengivelsesmetoden for den valgte farveindstilling, som er testet af Adobe Systems med henblik på opfyldelse af industristandarder. Hvis du f.eks. vælger en farveindstilling for Nordamerika eller Europa, er standard gengivelsesmetoden Relativ kolorimetri. Hvis du vælger en farveindstilling for Japan, er standard gengivelsesmetoden Sanselig. Så det varierer en anelse, alt efter hvor du befinder dig i verden.

Forskellen mellem gengivelsesmetoder er kun åbenbare, når du udskriver et dokument eller konverterer det til et andet arbejdsrum.

Herunder kan du se en kort forklaring af de forskellige gengivelsesmetoder

Dropdown menu for konverteringsindstillinger
Dropdown menu for konverteringsindstillinger

Sanselig

Sigter mod at bevare de visuelle forhold mellem farver på en måde, der opfattes som naturlig for det menneskelige øje, selvom selve farveværdierne kan ændres. Denne metode egner sig til fotografiske billeder med mange farver uden for farveskalaen. Dette er standard gengivelsesmetoden for den japanske trykkeri branche.

Illustrering af Sanselig konvertering fra bredt farverum til smalt farverum.
Illustrering af Sanselig konvertering fra bredt farverum til smalt farverum.

Mætning

Prøver at oprette levende farver i et billede på bekostning af en nøjagtig gengivelse af farverne. Denne gengivelsesmetode egner sig bedst til grafik som grafer eller diagrammer, hvor klare, mættede farver er vigtigere end det nøjagtige forhold mellem farverne.

Relativ kolorimetri

Sammenligner det oprindelige farverums ekstremt lyse områder med farverummet der konverteres til og ændrer alle farver i overensstemmelse hermed. Farver uden for farveskalaen ændres til den nærmeste reproducerbare farve i destinationsfarverummet. Relativ kolorimetri bevarer flere af de oprindelige farver i et billede end Sanselig. Dette er standard gengivelsesmetoden for trykning i Nordamerika og Europa.

Illustrering af Relativ kolorimetrisk konvertering fra bredt farverum til smalt farverum.
Illustrering af Relativ kolorimetrisk konvertering fra bredt farverum til smalt farverum.

Absolut kolorimetri

Undlader at ændre farver, som ligger inden for målfarveskalaen. Farver uden for farveskalaen skæres helt væk. Der udføres ikke skalering af farver til destinations hvide punkt. Denne metode forsøger at opretholde farvenøjagtigheden på bekostning af forholdet mellem farver og egner sig til i korrekturer at simulere output fra en bestemt enhed. Denne metode er især smart, hvis du vil have vist, hvordan en bestemt farve på papir påvirker farverne i udskriften.

3. Ekstra features

Brug kompensation for sortpunkt

Sikrer, at skyggen i billedet bevares ved at simulere outputenhedens fulde dynamiske område. Vælg denne indstilling, hvis du vil bruge sortpunktskompensation, når du udskriver (hvilket anbefales i de fleste tilfælde).

Brug rastersimulering (Photoshop)

Styrer, om farver skal rastersimuleres, når billeder med 8-bit pr. kanal konverteres mellem farverum. Når indstillingen Brug rastersimulering er markeret, blander Photoshop farverne i målfarverummet for at simulere en manglende farve, der fandtes i kilderummet. Selvom rastersimulering hjælper med at reducere striber på et billede, kan det også medføre større filstørrelser, når billeder komprimeres til webbrug.

Kompenser for scenegengivne profiler (Photoshop)

Sammenligner videokontrast ved konvertering fra scene til outputprofiler. Denne indstilling afspejler standardfarvestyringen i After Effects.

Konklusion

Mine anbefalinger er følgende:

Kerne: Adobe (ACE)
Tilstræbt: Sanselig
Brug kompensation for sortpunkt: Ja
Brug rastersimulering (Photoshop): Nej
Kompenser for scenegengivne profiler (Photoshop): Nej

Nu håber jeg du har fået et lidt større overblik over hvad de forskellige indstillinger og valgmuligheder gør. Det kan til tider være en lille smule langhåret, men når man holder tungen lige i munden, giver det rigtig god mening, og er en utrolig nyttig viden at have.

Hvis du kunne li’ artiklen, er du meget velkommen til at dele den, smide en kommentar – eller hvis du har travlt, smide et hjerte 🙂

Hvad synes du om artiklen?Hvad synes du om artiklen?

  • Casper rejnholdt

    Virkelig god gennemgang og godt arbejde!

  • Kirstine Stensgaard Carlsen

    Stærkt drenge! Nemt at forstå! Jeg glæder mig dog til del 5 med de avancerede funktioner 🙂